Dit project, in opdracht van het Brusselse planbureau "perspective.brussels" en milieuontwikkeling "Leefmilieu Brussel", heeft tot doel een gids op te stellen met aanbevelingen om de speelplaatsen van de scholen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verbeteren.
De gewestelijke doelstellingen van het Brussels Gewest voor speelplaatsen zijn: het welzijn van de jongeren, de ontwikkeling van hun psychosociaal en maatschappelijk engagement verbeteren, deelnemen aan de milieudoelstellingen van het Gewest en zich openstellen voor de buurt.

Het project bestaat uit 3 delen:

 

1. Inventaris en analyse van praktijkvoorbeelden in de Belgische en Europese context︎︎

Analyse van aanbevelingen; studies en succesvolle ervaringen op het gebied van de inrichting van speelplaatsen voor lagere en middelbare scholen in België en het buitenland.︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎︎

 

2. Ontwikkeling van een investeringsprogramma voor 8 onderwijsinstellingen - Casestudies

De speelplaatsen van 8 scholen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden geanalyseerd met het oog op de ontwikkeling van een investeringsprogramma dat specifiek op elke school is afgestemd.

De analyse werd opgesteld op basis van een diagnose van de binnen-, buiten- en nabije omgeving van de school. De specifieke tekortkomingen en mogelijkheden per school werden vastgesteld na workshops met leraren en leerlingen. Participatie is een centraal element van dit onderdeel.

De investeringen zijn opgesplitst in investeringen van tijdelijke en investeringen van permanente aard. De plannen zijn begroot en gaan vergezeld van een planning voor de uitvoering.

 

3. Ontwikkeling van een praktische gids

Bezig